Saturday, October 2, 2010

Bercuti di Genting Highland, Pahang

Dalam minggu ni aku dan 3 orang rakan yang lain antaranya Fitri, Along dan Khairul merancang satu percutian selama satu hari, masing masing setuju tetapi hanya satu hari.

Ada antara mereka yang teringin nak bercuti ke pulau, tapi sekarang ni musim hujan laut pasti bergelora. Nak mendaki gunung yang berminat cuma dua orang saja, mana nak sempat nak cari yang lain. kalau ada pun mesti ada yang batal bila hari nya telah tiba.

Jadi aku cadangkan ke Genting Highland, Pahang. Aku tak pernah sampai sana lagi. Ingatkan aku seorang saja, rupanya ada lagi kawan aku yang tak pernah sampai lagi. Yang pernah pergi cuma Khairul saja. Masing masing pakat setuju.

Jadi kami terus set tarikh dan masa untuk bercuti memandangkan kami semua berkerja lain shif, dan ada yang kena ditukarkan shif. Pada masa tu juga kami meletakan tarikh untuk kami bercuti iaitu pada hari Rabu, 29hb september bertolak pada pukul 6 pagi.

Hari demi hari kami menanti dengan penuh sabar, tiba juga hari yang kami janjikan. Tapi ada pula yang tak dapat pergi disebabkan tanggungjawab pada kerja. Yang Jadi cuma Along dan Khairul saja dan malam sebelum tarikh tu seorang lagi kawan kami yang tak pernah jejakkan kaki kesana iaitu Izham ingin turut serta.

Kami bertolak pada pukul 7 pagi, dari Ampang, Ipoh dengan Jentera buatan Perodua Myvi Along. Perjalanan kami hanya berpandukan GPS sepenuhnya disebabkan masing masing tak tau jalan, yang pernah pergi pun pergi dengan trip bas. Kami singgah di RnR Tapah untuk sarapan pagi seteruskan perjalanan dan sampai di stesen kereta kabel pada pukul 10 pagi.

Kami semua teringin untuk melihat permandangan dari dalam kereta kabel, tapi apakan daya kareta kabel pada masa itu dalam penyelenggaraan. Terpaksalah kami naik ke puncak. Sesampainya kami di sana. Kami berjalan jalan sekitar Genting sebelum beli tiket masuk. Nasib kami baik kerana cuaca cerah dan berkabus, tapi sekarang musim hujan.

Perasaan masing masing teruja, terutamanya aku. Niat aku nak naik ke Genting Highland untuk rakamkan gambar kawan kawan berada di Genting dan merasai permainan extreme. Pagi tu tak ramai orang yang datang mungkin kalau hari minggu lagi ramai orang, dan kami tak perlu beratur panjang untuk main semua permainan. Tapi tengahari orang semakin ramai, selepas kami makan tengahari.

Sampai saja permainan pertama yang ingin aku cuba ialah Corkscrew ataupun lebih dikenali sebagai Roller Coaster. Permainan ni memang mencabar, gugur jantung dibuatnya. Selepas tu kami nak mencuba Space shot, tapi masa tu Space shot masih tak beroperasi. Cyclon pun tak beroperasi mungkin disebabkan awal pagi, dan trek masih lembap.

Disebabkan permainan ada yang tak beroperasi lagi kami berjalan jalan dalam bangunan. Ada Snow world dalam tu, teringin nak merasa main salji kami semua sepakat setuju untuk masuk. Tiket berharga RM 17 tapi ada diskaun jika kita memakai wrist band sebanyak RM 2. Jadi harga tiket kami berharga RM 15. Tak peduli dah harga berapa sebab ni pertama kali sampai, jadi kena mencuba semuanya.

Masuk Snow World kami diberikan Sweater dan sarung tangan. Tak sangka pula sejuk bila masuk dalam Snow World tu. Macam mana lah kalau berada di luar negara. Tak tahan aku sampai cuping telinga kebas akibat sejuk yang melampau. Tapi pengalaman bermain bola salji dan merasai kesejukan memang berbaloi selama 40 min tempoh yang diberikan. Nak main lagi dalam tu. Fuh! Sejuk sangat.

Penat bermain bola salji masing terasa. Singgah makan di Restoran makanan segera KFC. Kenyang perut nak sambung main lagi kali ni teringin nak main Flying Coaster. Tapi perut penuh kalau terus main mau termuntah dibuatnya, berpusing pusing macam superman.

Kami berjalan bagi makanan cepat hadam. Dan pada waktu tu Space Shot beroperasi tapi orang ramai dah berbaris panjang. Kami melihat dulu gelagat orang nak permainan tersebut. Melopong mulut masing masing kerana takutnya apabila naik tinggi kemudian turun laju seperti buah roket terhempas.

Along mengajak aku cuba permainan ini. Aku fikir bila lagi aku nak main kalau bukan hari ni. Aku cuba juga lah. Khairul dan Izham dah penat dan hanya memerhati dari jauh. Naik memang kita akan rasa gayat, tinggi sungguh. Tak sempat nak lihat kawasan sekitar. Tiba tiba turun dengan laju. Rasa seperti organ organ dalam badan aku dah tertinggal kat atas. Tergamam aku tapi aku sukakannya rasa nak naik lagi tapi ramai orang dah berbaris panjang. Sempat juga aku dan Along membeli gambar yang telah dirakamkan semasa berada diatas.

Kami seterusnya ke Flying Coaster, tapi kami melepas kerana hari yang disangakakan panas tapi hujan pada belah petangnya. Kami pun bergegas pulang ke Ipoh.
Percutian sehari kami ni memang seronok. Ianya boleh dilihat bertapa sakan nya kami berposing dalam gambar.